Header

Hej! Idag blir det ett inlägg fullt med positivitet. Det kommer nämligen handla om motivation, träningsmotivation. Det är något jag har haft problem med tidigare. Jag har haft perioder då jag gymmar 5ggr i veckan och sen minsta lilla motgång eller sjukdom så har jag gett upp och bara gymmat någon gång ibland för att sedan komma in i en sån period då jag tränar hela tiden igen. Nu har saker förändrats, det var precis efter skolavslutningen i år som jag började tänka efter. Innan det hade jag haft en period av väldigt lite träning och mycket stress på grund av skolarbete. Men jag insåg att jag inte alls hade mått bra under den tiden. Jag kände mig varken hälsosam eller pigg. Vilket fick mig att inse att det var träningen som saknades för att få en fungerande vardag. Jag började träna 3-5ggr per vecka under sommaren och har hållit det varje vecka, och jag har känt mig mer hälsosam, friskare, starkare och piggare vilket fick mig att fortsätta. Nu kan jag inte säga att jag har hållt igång superlänge eller att jag vet att detta kommer hålla i längden, men det känns verkligen som att jag kommer fortsätta och hålla mig till mina riktlinjer jag har. Därför tänkte jag nu dela med mig lite av tips och inspiration för hur jag brukar tänka när det går lite sämre eller bara känner att motivationen är låg. Ni kanske har sett min personliga almanacka som jag klickade hem? På framsidan har jag ett citat där det står "remember why you started" och en hantel under. Vilket faktiskt är min första punkt.

- Kom ihåg varför du började.

Det är det första jag brukar tänka igenom om jag inte har något motivation till att gå till gymmet. Varför började du? Hade du kanske några mål? Personligen började jag gymma mycket eftersom jag ville bli starkare, känna mig mer hälsosam och bli mer bekväm i min kropp. Jag menar verkligen inte att jag ville bli smalare på grund av skönhetsidealet och vikthetsen som finns där ute och uppmanar ingen till att träna på grund av detta. Jag känner mig bekväm i min kropp när jag känner mig hälsosam och känner mig stark. Därför började jag.

- Vad är ditt mål och hur ska du ta dig dit?

Jag kanske inte är bästa förebilden när det kommer till att sätta upp mål, det är inte min starkaste sida. Just nu har jag inget direkt mål. Inget viktmål, inget mål för hur tungt jag ska kunna lyfta och inget mål för hur långt jag ska kunna springa. Utan det jag fokuserar på just nu är att fortsätta må fysiskt bra, att lägga märke till framstegen (vilket är det bästa med träningen, eller hur?) och att fortsätta tycka att träning är kul. Det räcker som mål för mig. En annan kanske behöver ett tydligt mål, men för mig tycket jag att detta funkar. Men något som jag tycker är väldigt viktigt är att ha riktlinjer på hur du ska ta dig dit. Små vägledningshjälper som kan knuffa på när det behövs.

- Hur kan du göra träningen rolig igen?

Om jag någonting känner att jag inte vill gå till gymmet för att jag står framför ett jobbigt och tråkigt gympass så brukar jag försöka att hitta motivationen igen genom ovanstående punkter. Och när jag väl bestämt mig för att ta mig till gymmet försöker jag att söka upp lite nya övningar som jag inte testat tidigare för att kanske hitta något som passar och som jag tycker är roligt. På det sättet ser jag mer fram emot nästa gympass för att få öra dessa övningar igen. Simple as that!

Detta var mina bästa tips för att återfå träningsmotivationen, hoppas någon orkade läsa igenom hela inlägget och kanske fick med sig något som en inte hade tänkt på innan.

Remember why you started!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Instagram@sofiesellens